Facultatea de Inginerie sărbătorește alături de ACR

Ziua Automobilistului Român

 

Pe data de 5 Aprilie este sărbătorită anual Ziua Automobilistului. În anul 1904, în Salonul de onoare al Hotelului Bulevard din București, un grup de personalități din mediul socio-economic, în frunte cu prințul George Valentin Bibescu, a hotărât și a semnat actul de înființare a primei asociații a automobiliștilor din România, sub denumirea Automobil Club Român (ACR). Potrivit informațiilor oficiale, imediat după înființare, clubul a fost printre primele șase din lume organizatoare a unor concursuri de automobile, reprezentând un motor al mișcării automobilistice din România. ACR se înscria, astfel, printre primele 10 cluburi auto înființate în Europa și printre primele 14 din lume, iar din septembrie 1904, a șasea țara europeană care organiza o cursă de automobile. Cunoscutul traseu București-Giurgiu-București a prilejuit atunci realizarea celei de a cincea medii orare obținute într-un concurs oficial din Europa.

ACR reprezintă un factor activ și determinant în creșterea siguranței rutiere, respectarea condițiilor de mediu și reducerea accidentelor rutiere, în concordanță cu cerințele dezvoltării mișcării automobilistice în țările Uniunii Europene. De altfel, încă din 8 decembrie 1905, Automobil Clubul Român a devenit membru al Asociației Internaționale Automobil Cluburilor Recunoscute de la Paris, devenită ulterior Federația Internațională a Automobilului (FIA).

Confirmându-și autoritatea și prestigiul de care se bucura, în anul 1914, Automobil Club Român își schimbă denumirea în Automobil Club Regal Român (ACRR), iar timp de 33 de ani, regii României au fost desemnați președinți de onoare ai ACRR. În anul 1925, ACRR s-a afiliat Consiliului Central al Turismului Internațional, cu sediul la Paris. Un an mai târziu, în 1926, Henry Manu, însoțit de N. Constantinescu, a parcurs prima cursă București - Paris și retur, pe o mașină Buick. În același an, a fost realizat înconjurul României pe un Oldsmobile, pe o distanță de 2.447 km în 50 de ore, performanță realizată de Alexandru Berlescu. Anul 1936 a adus o nouă performanță, considerată a fi cea mai mare victorie a automobilismului românesc, prin câștigarea Raliului Monte Carlo, de către Petre Cristea și Ion Zamfirescu, însoțiți de Gogu Constantinescu, pe un Ford V8.

În perioada 1910-1943, ACRR a fost singura instituție care s-a ocupat cu proiectarea și instalarea semnalizării rutiere, în conformitate cu prevederile europene, finanțat atât din fonduri proprii, cât și cu sprijinul statului român. După al doilea război mondial, modificările impuse de noile realități politice au condus la constituirea în anul 1948, a Automobil Clubul Republicii Populare Române (ACRPR), acesta fiind reorganizat în anul 1958. Momentul de vârf al restabilirii depline a prestigiului Automobil Clubului Român s-a petrecut în anul 1967, când, eforturile comitetului de inițiativă au condus la transformarea AAR în organizația neguvernamentală Automobil Clubul Român.

Anul 1985 a reprezentat un moment critic în istorie, organizația neguvernamentală Automobil Clubul Român fiind redusă la statutul unei federații (Federația Automobil Clubul Român), în subordinea fostului Consiliu Național de Educație Fizică și Sport. Însă, prin abilitatea conducerii ACR s-a reușit menținerea solidarității membrilor, a fidelității față de valorile tradiționale ale asociației.

Anul 1990 a venit cu recunoașterea de către noile autorități ale Statului Român a Automobil Clubului Român ca organizație neguvernamentală. Astfel, ACR își recuperează statutul  de parte a patrimoniul național „confiscat” în  anul 1985.

Printre activitățile importante ale ACR din istoria recentă a clubului  se pot enumera: organizarea, în premieră, în anul  2010, a simpozionului "Accidentul rutier şi implicaţiile sale socio-economice", în conformitate cu Rezoluţia ONU privind Deceniul Mondial al Siguranţei Rutiere 2011-2020, lansarea în anul 2011, a evenimentului "Decada Mondială a Siguranţei Rutiere 2011-2020" și începând cu 2014, implementarea proiectului "Carte de salvare la bord".

În Galați, clubul a început să fie prezent încă din anii 1968, odată cu înființarea sucursalei județene.  Printre membrii ACR sau susținători ai activităților asociației pot fi remarcare personalități precum Gabriel Albu, Gabriel Voicu, Bucur Bleoanca președinte onorific, Emil Retea, secretar filială în perioada 1968 - 1974, Iacob Marcu, Ionel Doru Miron și sportivii Mihai Roșca, Traian Podașcă, conducătorul echipei de carting Danubius, Marcel Ionescu și Constantin Tănase. De asemenea, cu sprijinul membrilor săi, de-a lungul anilor, la Galați s-au organizat diferite evenimente și acțiuni printre care pot fi remarcate: Etapa în Campionatul Național de Viteză pe Circuit (1987), Cupa Păcii și Prieteniei – viteza pe circuit (1987), Concursuri de amatori: Raliul Covurluiului (1975 – 1985), Etapa în Campionatul Național de Viteză pe Circuit la Karting: Galați (1980 – 1988), Etapa în Campionatul Internațional de Viteză la Karting: Cupa Păcii și Prieteniei (RP Bulgaria, RS Cehoslovaca, RD Germana, RP Polona, RP Ungara, URSS si RS Romania) – Galați (1980 – 1988), amenajarea pistei de karting din Galați (1978) și extinderea acesteia la 1000 de metri cu resurse financiare proprii ACR (1980).

Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, Facultatea de Inginerie derulează programul de studii Autovehicule Rutiere, domeniul Ingineria Autovehiculelor. Misiunea programului de studiu este de a asigura absolvenților competențe, abilități și deprinderi specifice de proiectare, design, fabricație, modelare și simulare, cât și informații noi și actualizate privind comportarea autovehiculelor în diverse situații de exploatare, noile tipuri și construcții de autovehicule, specifice experților care activează în industrie și în servicii. Prin pregătirea lor, absolvenții programului de studii Autovehicule Rutiere contribuie la dezvoltarea activităților specifice ACR, respectiv atât a acordării asistenței tehnice de profil cât și la promovarea practicării automobilismului și a activității sportive de automobilism si de karting.

La mulți ani tuturor automobiliștilor!

Sursa de documentare: www.acr.ro